МЕТОД РЕКОСТРУКЦИИ СМЫСЛА
П.К. Власов, А.А. Киселева
METHOD OF MEANING RECONSTRUCTION
Peter K. Vlasov, Anna A. Kiselyova
Скачать полный текст статьи (.pdf)
Аннотация: Обсуждается проблема прогнозирования разномодальных проявлений человека при взаимодействии с внешней средой в условиях неопределенности. Цель исследования: определение тезауруса понятий, описывающих отношения людей к социальной группе предпринимателей. Метод исследования: реконструкции смысла как последовательную реконструкцию уровней описания объекта на основе его вербального отражения субъектами. Показано, что социальные представления имеют как инвариантные, так и вариативные составляющие. В восприятии респондентов в 1995-1998 годах на Украине категория «предприниматель» имела выраженную многоплановость. К составляющим положительного образа «предпринимателя» относятся следующие описания: рачительный и рациональный хозяин, умеет правильно распорядиться финансами, делает вклады в базовые отрасли промышленности, производство и добычу; работает с размахом и мощью; его деятельность направлена на пользу государству; она открыта, честна, доступна, надежна и долговечна; во взаимодействие с ним могут вступать все. К составляющим отрицательного образа «предпринимателя» относятся: организация занимается не престижным делом, типа перепродажи, перемыванием денег; она проста и нерациональна, у нее нет размаха, если есть успех, то только за счет обмана, жульничества, шарлатанства; она замкнута и обособлена; у нее ограничен финансовый ресурс (она ненадежна, недолговечна); компания ничего не делает для окружающих; если и делает, то в целях саморекламы) и т.п. В целом, отрицательный образ «предпринимателя» в восприятии людей более представлен и дифференцирован, чем положительный; он, в отличии от положительного образа, чаще строится на логически обоснованных умозаключениях и понятийном дифференцировании.
Abstract: The problem of prediction of different-modal human manifestations in human interaction with the environment under uncertainty is discussed. The purpose of the study: the definition of a thesaurus of concepts that describe the relationship of people to the social group of entrepreneurs. Research Method: reconstruction of meaning as a sequential reconstruction of the levels of description of an object based on its verbal reflection by subjects. It is shown that social representations have both invariant and variable components. In the perception of respondents in 1995-1998 in Ukraine, the category of “entrepreneur” had a pronounced diversity. The components of a positive image of an “entrepreneur” include the following descriptions: a prudent and rational owner, knows how to properly manage finances, makes contributions to the basic industries, production and production; works with scope and power; its activities are aimed at the benefit of the state; she is open, honest, accessible, reliable and durable; everyone can interact with him. The components of the negative image of the “entrepreneur” include: the organization is not engaged in a prestigious business, such as resale, money laundering; it is simple and irrational, it has no scope, if there is success, it is only due to deception, cheating, quackery; it is closed and isolated; she has limited financial resources (she is unreliable, short-lived); the company does nothing for others; if it does, then for the purposes of self-promotion), etc. In general, the negative image of the "entrepreneur" in the perception of people is more represented and differentiated than the positive; unlike a positive image, it is often based on logically sound conclusions and conceptual differentiation.
Keywords: the method of reconstruction of meaning, organization, image, situations, object, subject, entrepreneur.
Библиографическая ссылка на статью:
Власов П.К., Киселева А.А. Метод реконструкции смысла// Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2019. Т. 4. № 2. С. 38-57.
Vlasov P.K., Kiselyova A.A. (2019). Metod rekonstrukcii smchsla [Method of meaning reconstruction]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor], 4 (2), 38-57 .
Ключевые слова: метод реконструкции смысла, организация, образ, ситуации, объект, субъект, предприниматель.
Abstract: The problem of prediction of different-modal human manifestations in human interaction with the environment under uncertainty is discussed. The purpose of the study: the definition of a thesaurus of concepts that describe the relationship of people to the social group of entrepreneurs. Research Method: reconstruction of meaning as a sequential reconstruction of the levels of description of an object based on its verbal reflection by subjects. It is shown that social representations have both invariant and variable components. In the perception of respondents in 1995-1998 in Ukraine, the category of “entrepreneur” had a pronounced diversity. The components of a positive image of an “entrepreneur” include the following descriptions: a prudent and rational owner, knows how to properly manage finances, makes contributions to the basic industries, production and production; works with scope and power; its activities are aimed at the benefit of the state; she is open, honest, accessible, reliable and durable; everyone can interact with him. The components of the negative image of the “entrepreneur” include: the organization is not engaged in a prestigious business, such as resale, money laundering; it is simple and irrational, it has no scope, if there is success, it is only due to deception, cheating, quackery; it is closed and isolated; she has limited financial resources (she is unreliable, short-lived); the company does nothing for others; if it does, then for the purposes of self-promotion), etc. In general, the negative image of the "entrepreneur" in the perception of people is more represented and differentiated than the positive; unlike a positive image, it is often based on logically sound conclusions and conceptual differentiation.
Keywords: the method of reconstruction of meaning, organization, image, situations, object, subject, entrepreneur.
Библиографическая ссылка на статью:
Власов П.К., Киселева А.А. Метод реконструкции смысла// Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2019. Т. 4. № 2. С. 38-57.
Vlasov P.K., Kiselyova A.A. (2019). Metod rekonstrukcii smchsla [Method of meaning reconstruction]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor], 4 (2), 38-57 .