СТИЛИ ДЕЛОВОГО ОБЩЕНИЯ: ЧАСТНОЕ И ОБЩЕЕ ВО ВЗАИМОДЕЙСТВИИ СУБЪЕКТОВ. ЧАСТЬ 1

В.В. Вильчес-Ногерол, Л.А. Сизова, О.В. Чумакова (Рютина), Е.С. Будаева

STYLES OF BUSINESS COMMUNICATION: PRIVATE AND GENERAL IN THE INTERACTION OF SUBJECTS. PART 1

Veronica V. Vilches-Nogerol, Larisa A. Sizova, Olga V. Chumakova (Ryutina), Elena S. Budaeva

Скачать полный текст статьи (.pdf)

Аннотация. Актуальность исследования обусловлена значимостью качества коммуникации представителей социономических профессий. Стили делового общения рассматриваются как один из ресурсов для достижения эффективного взаимодействия. Цель исследования: сравнительный анализ стилей делового общения сотрудников колонии-поселения, медсестёр, менеджеров и смешанной группы. Предмет – стили делового общения представителей социономических профессий. Гипотеза: средовой фактор является значимой детерминантой в формировании и выборе стилей делового общения. Методы исследования стилей: опросник «Стили делового общения» В.А. Толочека. По результатам факторного анализа, в четырёх выборках выделено по шесть стилей. Гипотеза исследования подтвердилась.

Ключевые слова: стили делового общения; взаимодействие; профессиональная деятельность; средовой фактор; корпоративная культура; психологические ниши; сотрудники колонии-поселения; медицинские сёстры; менеджеры, смешанная выборка.

Abstract. The relevance of the study is due to the importance of the quality of communication of representatives in socionomic professions. Styles of business communication are considered as one of the resources for achieving effective interaction. The purpose of the study: a comparative analysis between SBC of colony-settlement employees, nurses, managers and mixed group. The subject is styles of business communication of representatives of socionomic professions. Hypothesis: the environmental factor is a significant determinant in the formation and selection of styles of business communication. Methods of research styles: questionnaire «Styles of business communication» V.A. Tolocheka. According to the results of factor analysis, six styles were identified in four samples. The hypothesis of the study was confirmed.

Keywords: styles of business communication; interaction; professional activity; environmental factor; corporate culture; psychological niches; colony settlement employees; medical nurses; managers; mixed sample.

Библиографическая ссылка на статью:

Вильчес-Ногерол В.В., Сизова Л.А., Чумакова (Рютина) О.В., Будаева Е.С. Стили делового общения: частное и общее во взаимодействии субъектов. Часть 1 // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2019. Т. 4. № 4. С. 97-123.

Vilches-Nogerol V.V., Sizova L.A., Chumakova (Ryutina) O.V., Budaeva E.S. (2019). Stili delovogo obshhenija: chastnoe i obshhee vo vzaimodejstvii subjektov. Chast' 1 [Styles of business communication: private and general in the interaction of subjects. Part 1]. Institut psihologii Rossijskoj akademii nauk. Organizacionnaya psihologiya i psihologiya truda. [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational psychology and psychology of work]. 4.(4). 97-123.