ЭКОЛОГИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ ЖИЗНЕСПОСОБНОСТИ СТУДЕНТА
Ю.В. Постылякова
Yulia V. Postylyakova ECOLOGICAL MODEL OF THR STUDENT'S RESILIENCE
https://doi.org/ 10.38098/ipran.opwp.2020.17.4.009
Скачать полный текст статьи (.pdf)
Аннотация: В статье в рамках экологического и ресурсного подходов анализируется понятие индивидуальной жизнеспособности как важной характеристики студентов. Рассматриваются индивидуальные навыки жизнеспособности студента, проявляемой им в процессе обучения в университете, анализируются модели жизнеспособности А. Мастен и М. Унгара, созданные в рамках экологической модели развития Ю. Бронфеннбренера. Предложена экологическая модель жизнеспособности студента, которая позволяет учитывать большое число различных факторов риска, прямо или опосредованно оказывающих влияние на студента, и его защитных факторов, к которым он может обращаться для ответа на требования или угрозы, идущие от факторов риска. Факторы риска, действующие на уровне макросистем (актуальная экологическая, эпидемиологическая, экономическая и др. ситуации в стране или мире), в которые включен субъект, взаимодействуют со всеми нижележащими уровнями экологический системы (микро-, мезо- и экзосистемы, например, образовательная система вуза; семейная система и др.), и опосредованно оказывают на них влияние. Все это предъявляет к студенту требования, на которые он вынужден отвечать на основе своих индивидуальных ресурсов, а также ресурсов, заключенных на микро-, мезо- и экзо- уровнях. На любом из уровней, любая из систем может нести в себе как факторы риска, так и факторы защиты, быть ресурсной для отдельного студента. Риски могут возникать как на индивидуальном уровне (на уровне микросистем), так и на уровнях более высокого порядка. Поэтому и проявления жизнеспособности студентом оказываются необходимыми во всех этих системах и на разных уровнях. Развитие и усиление жизнеспособности происходит по мере того, как все уровни (семьи, университета, сообщества) работают вместе, чтобы положительно влиять на индивидуальный уровень жизнеспособности студента. Показано значение экологической модели жизнеспособности студента при использовании ее специалистами в области социальной, педагогической, семейной психологии, психологии развития для анализа факторов риска и жизнеспособности в научных исследованиях, психотерапевтической и консультационной работе.
Ключевые слова: экологическая модель, индивидуальная жизнеспособность, жизнеспособность студентов, факторы риска, факторы защиты, ресурсы
Abstract: The article analyzes the concept of individual resilience as an important characteristic of students within the framework of environmental and resource approaches. The individual skills of the student's resilience shown by him in the process of studying at the University are considered, the models of resilience by A. Masten and M. Ungar created within the framework of the ecological model of development by Yu. Bronfenbrenner. An ecological model of the student's resilience is proposed, which allows us to take into account a large number of different risk factors that directly or indirectly affect the student, and his protective factors that he can turn to respond to the requirements or threats coming from risk factors. Risk factors operating at the level of macro-systems (current environmental, epidemiological, economic, etc. situations in the country or world), in which the subject is included, interact with all the underlying levels of the ecological system (micro -, meso - and exosystems, for example, the educational system of a university, the family system, etc.), and indirectly influence them. All this makes demands on the student, which he is forced to meet on the basis of his individual resources, as well as resources contained at the micro -, meso - and exo - levels. At any level, any of the systems can carry both risk factors and protection factors, be a resource for a student. Risks can occur both at the individual level (at the level of Microsystems) and at higher-order levels. The manifestations of resilience by the student are necessary in all these systems and at different levels. The development and strengthening of resilience occurs as all levels (family, university, community) work together to positively influence the individual level of the student's resilience. The importance of the ecological model of the student's resilience is shown when it is used by specialists in the field of social, pedagogical, family psychology, developmental psychology for the analysis of risk factors and resilience in scientific research, psychotherapeutic and consulting work.
Keywords: environmental model, individual resilience, student's resilience, risk factors, protection factors, resources
Библиографическая ссылка на статью:
Постылякова Ю.В. Экологическая модель жизнеспособности студента // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2020. Т. 5. № 4. С. 218-239. DOI: https://doi.org/10.38098/ipran.opwp.2020.15.2.009.
Postylyakova Y.V. (2020).Jekologicheskaja model' zhiznesposobnosti studenta [Ecological model of thr student's resilience]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor], 5 (4), 218-239. DOI: https://doi.org/10.38098/ipran.opwp.2020.15.2.009.
Ключевые слова: экологическая модель, индивидуальная жизнеспособность, жизнеспособность студентов, факторы риска, факторы защиты, ресурсы
Abstract: The article analyzes the concept of individual resilience as an important characteristic of students within the framework of environmental and resource approaches. The individual skills of the student's resilience shown by him in the process of studying at the University are considered, the models of resilience by A. Masten and M. Ungar created within the framework of the ecological model of development by Yu. Bronfenbrenner. An ecological model of the student's resilience is proposed, which allows us to take into account a large number of different risk factors that directly or indirectly affect the student, and his protective factors that he can turn to respond to the requirements or threats coming from risk factors. Risk factors operating at the level of macro-systems (current environmental, epidemiological, economic, etc. situations in the country or world), in which the subject is included, interact with all the underlying levels of the ecological system (micro -, meso - and exosystems, for example, the educational system of a university, the family system, etc.), and indirectly influence them. All this makes demands on the student, which he is forced to meet on the basis of his individual resources, as well as resources contained at the micro -, meso - and exo - levels. At any level, any of the systems can carry both risk factors and protection factors, be a resource for a student. Risks can occur both at the individual level (at the level of Microsystems) and at higher-order levels. The manifestations of resilience by the student are necessary in all these systems and at different levels. The development and strengthening of resilience occurs as all levels (family, university, community) work together to positively influence the individual level of the student's resilience. The importance of the ecological model of the student's resilience is shown when it is used by specialists in the field of social, pedagogical, family psychology, developmental psychology for the analysis of risk factors and resilience in scientific research, psychotherapeutic and consulting work.
Keywords: environmental model, individual resilience, student's resilience, risk factors, protection factors, resources
Библиографическая ссылка на статью:
Постылякова Ю.В. Экологическая модель жизнеспособности студента // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2020. Т. 5. № 4. С. 218-239. DOI: https://doi.org/10.38098/ipran.opwp.2020.15.2.009.
Postylyakova Y.V. (2020).Jekologicheskaja model' zhiznesposobnosti studenta [Ecological model of thr student's resilience]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor], 5 (4), 218-239. DOI: https://doi.org/10.38098/ipran.opwp.2020.15.2.009.