ИЗУЧЕНИЕ СОЦИАЛЬНОЙ СРЕДЫ В ЦЕЛЯХ ПРОФКОНСУЛЬТАЦИИ

Г.Ю. Малис

G.Yu. Malis STUDY OF THE SOCIAL ENVIRONMENT FOR THE PURPOSES OF PROFESSIONAL COUNSELING

DOI: 10.38098/ipran.opwp_2024_32_3_008

Скачать полный текст статьи (.pdf)

Аннотация. Данная статья  писалась автором как методическая – в ней рассказаны пути создания методики изучения среды для целей профконсультации. Эту методику создавали сотрудники Школьно-психотехнической лаборатории Ленинградского областного обследовательского детского института (ЛООДИ). Основной задачей Школьно-психотехнической лаборатории, как центрального учреждения, обслуживающего практических работников, является методическая разработка программ, схем и приемов школьно-психотехнической работы. Для практической проверки они проводили профконсультационные анкеты среди учащихся выпускных классов ленинградских трудовых школ: седьмых и девятых классов в период весенней профконсультационной кампании 1930 и 1931 гг.; в этом им помогали 90 педологов крупнейших ленинградских школ. Малис считал, что методами изучения влияния среды на профустремленность могли служить: письменная анкета, при составлении которой учитывались профессиональные интересы учащихся, социальное содержание, которое учащиеся вкладывали в эти интересы, и основные факторы профнаправленности; обследование на дому – беседы с лицами, непосредственно окружающими ученика; метод углубленного анализа отдельных «профконсультационных случаев». Установив, что на поведение подростка влияет социально-классовая направленность среды – направленность семьи, товарищей и общественные установки самого подростка, сотрудники лаборатории учитывали это в вопросах анкеты, а также специально изучали широкое социальное влияние на профустремленность системы профпросветительных мероприятий в школе, в пионеротряде, на предприятии. После тщательного профконсультационного обследования среды подростка они могли установить социально-классовый тип среды, определявший поведение подростка, создать классификацию изучаемых явлений, их типологию, – все это что могло стать необходимой предпосылкой эффективного использования собранного материала. 

Ключевые слова: История психотехники, профессиональная консультация, изучение социальной среды, подростки, Школьно-психотехническая лаборатория.

Abstract. This article was written by the author as a methodological one – it describes the ways of creating a methodology for studying the environment for the purposes of professional counseling. This methodology was created by the staff of the School Psychotechnical Laboratory of the Leningrad Oblast Research Children’s Institute (LRRCI). The main task of the School-Psychotechnical Laboratory, as a central institution serving practitioners, is the methodical development of programs, schemes and techniques of school-psychotechnical work. For practical verification they conducted professional counseling questionnaires among final-year students of Leningrad labor schools: seventh and ninth grades during the spring professional counseling campaign of 1930 and 1931; in this they were assisted by 90 pedologists from the largest Leningrad schools. Malis believed that the methods of studying the influence of the environment on professional aspiration could be: a written questionnaire, which took into account the professional interests of students, the social content that students put in these interests, and the main factors of professional orientation; home examination – conversations with persons directly surrounding the student; the method of in-depth analysis of individual “professional counseling cases”. Having established that the adolescent’s behavior is influenced by the social class orientation of the environment – the orientation of the family, comrades, and the social attitudes of the adolescent himself, the laboratory staff took this into account in the questions of the questionnaire, and also specifically studied the broad social influence on the occupational aspiration of the system of occupational education activities at school, in the pioneer group, and at the enterprise. After a thorough occupational survey of the adolescent’s environment, they could establish the social class type of the environment that determined the adolescent’s behavior, create a classification of the studied phenomena, their typology – all this could become a necessary prerequisite for the effective use of the collected material. 

Key words: History of psychotechnics, professional counseling, study of social environment, adolescents, School-Psychotechnical laboratory.

Библиографическая ссылка на статью:

Малис Г.Ю. Изучение социальной среды в целях профконсультации // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2024. Т. 9. № 3. С. 168-201. DOI: 10.38098/ipran.opwp_2024_32_3_008

Malis, G.Yu. (2024). Izuchenie social'noj sredy v celjah profkonsul'tacii [Study of the social environment for the purposes of professional counseling]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor]. 9(3). 168-201. DOI: 10.38098/ipran.opwp_2024_32_3_008