EVENT-МЕНЕДЖЕР: СТАНОВЛЕНИЕ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИИ В РОССИИ
М. Е. Курачева
EVENT MANAGER: THE FORMATION AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF THE PROFESSION IN RUSSIA
Marina E. Kuracheva
Скачать полный текст статьи (.pdf)
Аннотация: В статье рассматриваются мероприятия как основной элемент event-менеджмента, представляющий собой организованное действие или совокупность действий, направленных на осуществление определенной цели. Рассматривается профессиональное поле деятельности event-менеджера, его основные цели и задачи, такие как: соответствие бизнес-стратегии, оперативное планирование, четкий контроль за мероприятием в процессе его организации и проведения. В статье также описываются исторические предпосылки появления профессии в мире и в России, даётся анализ особенностей проведения мероприятий специалистами разных стран. Определяется специфика этой профессии, её отличие от других. Анализируя основные требования к профессии со стороны работодателей и экспертов отрасли, в статье определяется портрет event-менеджера, его основной функционал и пути профессионального развития. В частности, в статье приводится обоснование того, что одной из основных проблем развития event-менеджмента в России является отсутствие профильного образования, несмотря на высокий спрос таких специалистов на рынке труда. Приводится рейтинг мировых высших учебных заведений, опыт которых может послужить формированию новых образовательных программ в России. В статье также уделяется внимание поиску решений по преодолению основных проблем, сдерживающих перспективное развитие профессии event-менеджера в России.
Ключевые слова: мероприятие, event-менеджмент, организация мероприятий, освоение профессии, образование, профессиональные навыки.
Abstract: The analysis considers events as the main element of event management, which is an organized action or a set of actions aimed at implementing a specific goal. The professional field of the event manager’s activities, its main goals and objectives, such as: compliance with the business strategy, operational planning, clear control over the event in the process of organizing and conducting it, are considered. The analysis also describes the historical prerequisites for the emergence of a profession in the world and in Russia, provides an analysis of the features of events by specialists from different countries. The specificity of this profession is determined, its difference from others. Analyzing the basic requirements for the profession on the part of employers and industry experts, the analysis defines the portrait of the event manager, its main functionality and ways of professional development. In particular, the analysis justifies the fact that one of the main problems in the development of event management in Russia is the lack of specialized education, despite the high demand of such specialists in the labor market. The rating of world higher education institutions, whose experience can serve the formation of new educational programs in Russia, is given. The analysis also pays attention to the search for solutions to overcome the main problems that hinder the future development of the event-manager profession in Russia.
Keywords: event, event management, organization of events, mastering the profession, education, professional skills.
Библиографическая ссылка на статью:
Курачева М.Е. Event-менеджер: становление и перспективы развития профессии в России // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2019. Т. 4. № 3. С.109-127.
Kuracheva, M.E. (2019). Event-menedzher: stanovleniye i perspektivy razvitiya professii v Rossii [Event manager: the formation and prospects of development of the profession in Russia]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor], 4 (3), 109-127.
Ключевые слова: мероприятие, event-менеджмент, организация мероприятий, освоение профессии, образование, профессиональные навыки.
Abstract: The analysis considers events as the main element of event management, which is an organized action or a set of actions aimed at implementing a specific goal. The professional field of the event manager’s activities, its main goals and objectives, such as: compliance with the business strategy, operational planning, clear control over the event in the process of organizing and conducting it, are considered. The analysis also describes the historical prerequisites for the emergence of a profession in the world and in Russia, provides an analysis of the features of events by specialists from different countries. The specificity of this profession is determined, its difference from others. Analyzing the basic requirements for the profession on the part of employers and industry experts, the analysis defines the portrait of the event manager, its main functionality and ways of professional development. In particular, the analysis justifies the fact that one of the main problems in the development of event management in Russia is the lack of specialized education, despite the high demand of such specialists in the labor market. The rating of world higher education institutions, whose experience can serve the formation of new educational programs in Russia, is given. The analysis also pays attention to the search for solutions to overcome the main problems that hinder the future development of the event-manager profession in Russia.
Keywords: event, event management, organization of events, mastering the profession, education, professional skills.
Библиографическая ссылка на статью:
Курачева М.Е. Event-менеджер: становление и перспективы развития профессии в России // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2019. Т. 4. № 3. С.109-127.
Kuracheva, M.E. (2019). Event-menedzher: stanovleniye i perspektivy razvitiya professii v Rossii [Event manager: the formation and prospects of development of the profession in Russia]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor], 4 (3), 109-127.