НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВИЧ СОКОЛОВ: ПСИХОТЕХНИКА КУЛЬТУРНО-ПРОСВЕТИТЕЛЬСКОЙ РАБОТЫ

В.А. Мазилов, Ю.Н. Слепко

Vladimir A. Mazilov, Yurii N. Slepko NIKOLAY ALEKSANDROVICH SOKOLOV: PSYCHOTECHNICS OF CULTURAL AND EDUCATIONAL WORK

DOI: 10.38098/ipran.opwp_2023_27_2_001

Скачать полный текст статьи (.pdf)

Аннотация. В статье обсуждается история психотехнических исследований в России в 20 гг. XX в. Обзор литературы показал, что современная историография психотехники в России характеризуется рядом актуальных проблем: малым объемом исторических исследований в сравнении с другими направлениями анализа; ограниченным кругом исследователей психотехники; фактическим отсутствием целостного описания истории психотехники и преобладанием исследований жизни и научного творчества отдельных психотехников. В историко-психологических исследованиях слабо представлена региональная история психотехники, позволяющая, на взгляд авторов, значительно расширить ее предметную область. Ввиду сказанного целью статьи является восстановление истории психотехнических исследований на ярославской земле в 20-е гг. XX в. На примере работы преподавателей кафедры психологии Ярославского педагогического института в 20-е гг. XX в. показано разнообразие решавшихся ими прикладных задач в сферах образования (дошкольного, школьного, профессионального), медицины, психологии, педагогики и др. Отдельное внимание в статье уделено опыту и результатам научно-исследовательской, образовательной работы Николая Александровича Соколова (1892-?) - первого заведующего кафедрой психологии Ярославского педагогического института. Описана его биография; показано, что он был специалистом в разных областях психологического и педагогического знания - истории, методологии психологии и педагогики, педагогической психологии, педологии и психотехники и др. Многолетний опыт работы в сфере образования позволил Н.А. Соколову методологически обосновать специальное направление прикладной психологии - психотехнику культурно-просветительской работы. Им были описаны объект, предмет, методы психотехники культурно-просветительской работы; раскрыты источники знания о психологических особенностях работы со взрослыми; охарактеризована специфика интеллектуальной, познавательной, личностной, мотивационной сфер взрослых обучающихся. В заключении утверждается, что анализ опыта исследований Н.А. Соколова позволяет расширить предметную область психотехники за границы традиционно выделяемых сфер психотехники труда, профориентации и профотбора.

Ключевые слова: Н.А. Соколов, психотехника, Ярославский педагогический институт, культурно-просветительская работа.

Abstract. The article discusses the history of psychotechnical research in Russia in the 20s. 20th century The literature review showed that the modern historiography of psychotechnics in Russia is characterized by a number of topical problems: a small amount of historical research in comparison with other areas of analysis; a limited circle of researchers of psychotechnics; the actual absence of a holistic description of the history of psychotechnics and the predominance of research into the life and scientific work of individual psychotechnicians. In historical and psychological studies, the regional history of psychotechnics is poorly represented, which, in the opinion of the authors, makes it possible to significantly expand its subject area. In view of the foregoing, the purpose of the article is to restore the history of psychotechnical research in Yaroslavl in the 1920s. 20th century On the example of the work of teachers of the Department of Psychology of the Yaroslavl Pedagogical Institute in the 20s. 20th century the variety of applied problems solved by them in the fields of education (preschool, school, professional), medicine, psychology, pedagogy, etc. is shown. Special attention is paid to the experience and results of the research, educational work of Nikolai Alexandrovich Sokolov (1892-?) - the first head Department of Psychology, Yaroslavl Pedagogical Institute. His biography is described; it is shown that he was a specialist in various areas of psychological and pedagogical knowledge - history, methodology of psychology and pedagogy, educational psychology, pedology and psychotechnics, etc. Many years of experience in the field of education allowed N.A. Sokolov to methodologically substantiate a special area of applied psychology - the psychotechnics of cultural and educational work. He described the object, subject, methods of psychotechnics of cultural and educational work; disclosed sources of knowledge about the psychological characteristics of working with adults; the specifics of the intellectual, cognitive, personal, motivational spheres of adult students are characterized. In conclusion, it is stated that the analysis of the research experience of N.A. Sokolova allows expanding the subject area of psychotechnics beyond the boundaries of the traditionally distinguished areas of labor psychotechnics, career guidance and professional selection.

Keywords: N.A. Sokolov, psychotechnics, Yaroslavl pedagogical institute, cultural and educational work.

Библиографическая ссылка на статью:

Мазилов В.А., Слепко Ю.Н. Николай Александрович Соколов: психотехника культурно-просветительской работы // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2023. Т. 8. № 2. С. 4 – 31. DOI: 10.38098/ipran.opwp_2023_27_2_001

Mazilov, V.A., Slepko, Ju.N. (2023). Nikolaj Aleksandrovich Sokolov: psihotehnika kul'turno-prosvetitel'skoj raboty [Nikolay Aleksandrovich Sokolov: psychotechnics of cultural and educational work]. Institut psikhologii Rossiyskoy akademii nauk. Organizatsionnaya psikhologiya i psikhologiya truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Work]. 8(2). 4 – 31. DOI: 10.38098/ipran.opwp_2023_27_2_001