РАЗВИТИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ВАЖНЫХ КАЧЕСТВ ТРЕНЕРА «ШКОЛЫ ПРИЕМНЫХ РОДИТЕЛЕЙ»: КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОРТРЕТ
М.А. Зимина
Maria A. Zimina DEVELOPMENT OF TRAINER’S PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES OF THE “FOSTER PARENTS’ SCHOOL”: COMPETENCE PORTRAIT
DOI: 10.38098/ipran.opwp_2023_33_4_003
Скачать полный текст статьи (.pdf)
Аннотация. Статья посвящена необходимости исследования профессионально важных качеств тренера «школы приемных родителей (ШПР) как основы для создания компетентностного портрета специалиста и, соответственно, влияния на эффективность усвоения программы подготовки «Школа приемных родителей» слушателями, гражданами, изъявившими желание принять в семью ребенка, оставшегося без попечения родителей. В ней рассматривается перечень компетенций и профессионально важных качеств (ПВК) тренера, ведущего, необходимых для создания условий исследования слушателями своих ресурсов в отношении воспитания, реабилитации ребенка, с опытом сиротства. Целью работы является исследование качеств, состояний специалиста, отражающих и влияющих на сформированность его компетенций, способствующих эффективному проведению программы подготовки по ШПР. Показано, что наиболее важными качествами являются рефлективность, выраженная способность к самосостраданию, базисные убеждения о доброте, справедливости мира, достаточной контролируемости событий в нем и собственной значимости, эмоциональный интеллект и жизнеспособность. Также показано, что необходимо учитывать степень риска усталости от сострадания как влияющего состояния на качество профессиональных действий специалиста. Особенностью методики подготовки по программе ШПР является наличие в ней тем, таких как жестокое обращение и его последствия для ребенка, горе и переживание потери, трудное поведение, которые требуют эмоциональной включенности специалиста и демонстрации его, как личного отношения, так и профессиональных навыков совладания с тяжелыми переживаниями. Впервые компетентностный портрет тренера «Школы приемных родителей» представлен как результат многолетней работы автора статьи по обучению специалистов уполномоченных организаций ШПР г. Москвы ведению тренинга. Делается вывод о значимости вышеупомянутых личностных качеств как основы для развития и формирования профессиональных компетенций тренера, являющихся фактором эффективности обучения кандидатов в замещающие родители.
Abstract. The article is devoted to necessary to study the professionally important qualities of the trainer of the «School of Foster Parents» as a basis for creating a competence profile of a specialist and influencing to the successful mastering of the ‘School of Foster Parents’ program by adoptive and foster parents’ applicants. The article review the list of competencies and professionally important qualities of the trainer, necessary to create conditions for the training participants to explore their resources in relation to the upbringing and rehabilitation of orphans and children left without parental care. The purpose of the work is to investigate the qualities, states of the specialist, which reflect and influence the formation of his competencies, contributing to the effective conducting of the ‘School of Foster Parents’ program. It is shown that the most important trainer’ qualities are reflexivity, expressed ability to self-compassion, basic beliefs about kindness, fairness of the world, sufficient controllability of events in the world and their own importance, emotional intelligence and resilience. It is also shown that it is necessary to take into account the degree of risk of compassion fatigue as an influencing condition on the quality of professional actions of a specialist. The peculiarity of the methodology of training on the ‘School of Foster Parents’ program is the presence of the following topics: effect of child abuse, grief and experience of loss, difficult behavior, that require emotional involvement of the specialist and demonstration of his personal attitude and coping professional skills for managing difficult experiences. For the first time, competence profile of the trainer of the “School of Foster Parents” program is presented as a result of years of author’ work on the training of specialists of “School of foster parents” in Moscow. The conclusion is made about the significance of the above-mentioned personal qualities as a basis for the development and formation of the trainer's professional competencies, as a factor of effective training program for adoptive and foster parents’ applicants.
Зимина М.А. Развитие профессионально важных качеств тренера «школы приемных родителей»: компетентностный портрет // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2024. Т. 9. № 4. С. 53–72. DOI: 10.38098/ipran.opwp_2023_33_4_003
Zimina, M.A. (2024). Razvitiye kontseptual'nykh predstavleniy o tselostnosti kak teoreticheskogo osnovaniya metodologii razrabotki vysokikh tekhnologiy [Development of trainer’s professionally important qualities of the “foster parents’ school”: competence portrait]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor]. 9(4). 53–72. DOI: 10.38098/ipran.opwp_2023_33_4_003
Ключевые слова: компетентностный портрет тренера, профессионально важные качества, программа «Школа приемных родителей», эффективность обучения, социально-психологический тренинг, рефлективность, самосострадание, базисные убеждения, эмоциональный интеллект, жизнеспособность, усталость от сострадания.
Abstract. The article is devoted to necessary to study the professionally important qualities of the trainer of the «School of Foster Parents» as a basis for creating a competence profile of a specialist and influencing to the successful mastering of the ‘School of Foster Parents’ program by adoptive and foster parents’ applicants. The article review the list of competencies and professionally important qualities of the trainer, necessary to create conditions for the training participants to explore their resources in relation to the upbringing and rehabilitation of orphans and children left without parental care. The purpose of the work is to investigate the qualities, states of the specialist, which reflect and influence the formation of his competencies, contributing to the effective conducting of the ‘School of Foster Parents’ program. It is shown that the most important trainer’ qualities are reflexivity, expressed ability to self-compassion, basic beliefs about kindness, fairness of the world, sufficient controllability of events in the world and their own importance, emotional intelligence and resilience. It is also shown that it is necessary to take into account the degree of risk of compassion fatigue as an influencing condition on the quality of professional actions of a specialist. The peculiarity of the methodology of training on the ‘School of Foster Parents’ program is the presence of the following topics: effect of child abuse, grief and experience of loss, difficult behavior, that require emotional involvement of the specialist and demonstration of his personal attitude and coping professional skills for managing difficult experiences. For the first time, competence profile of the trainer of the “School of Foster Parents” program is presented as a result of years of author’ work on the training of specialists of “School of foster parents” in Moscow. The conclusion is made about the significance of the above-mentioned personal qualities as a basis for the development and formation of the trainer's professional competencies, as a factor of effective training program for adoptive and foster parents’ applicants.
Keywords: competence profile of the trainer, professionally important qualities, “School of foster parents” program, efficiency of learning, social-psychological training, reflexivity, self-compassion, basic beliefs, emotional intelligence, resilience, compassion fatigue.
Библиографическая ссылка на статью:
Зимина М.А. Развитие профессионально важных качеств тренера «школы приемных родителей»: компетентностный портрет // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2024. Т. 9. № 4. С. 53–72. DOI: 10.38098/ipran.opwp_2023_33_4_003
Zimina, M.A. (2024). Razvitiye kontseptual'nykh predstavleniy o tselostnosti kak teoreticheskogo osnovaniya metodologii razrabotki vysokikh tekhnologiy [Development of trainer’s professionally important qualities of the “foster parents’ school”: competence portrait]. Institut Psikhologii Rossiyskoy Akademii Nauk. Organizatsionnaya Psikhologiya i Psikhologiya Truda [Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational Psychology and Psychology of Labor]. 9(4). 53–72. DOI: 10.38098/ipran.opwp_2023_33_4_003